tisdag 16 april 2013

Att man kan bli så glad över ett lyckat spår! Men så är jag hundnörd också



Spårade idag igen med hundarna och jag blev så otroligt glad över Indys spår. Hoppas att allt slit och för arbete börjar ge resultat, det skulle va så kul!! Bättre och bättre har det blivit hela tiden, men det här blev ett genomslag som jag verkligen väntat på att få se..

Känns tryggt att följa ett koncept, en röd tråd. Allt tar lång tid och blir som en process, jag behöver inte bekymra mig om att jag tänker fel.. Bara ha tålamodet att fortsätta. Och tålamod behövs! Aldrig att jag känt mig tveksam eller orolig över att det inte ska funka för det vet jag att det gör.
Johan Holmlund som jag tränar för är bra på att lära ut och beskriva, kan berätta vilka olika faser vi kommer att gå igenom med hundarna.. Hur dom kommer att reagera och svara på träningen..
-Om ett tag kommer du att se att hunden gör så här..
Vilka krav kan jag ställa och hur kommer hunden att reagera på det? Ja mycket frågor och funderingar får han..

Nu vågar jag ställa krav när vi ska spåra, det har jag inte vågat innan för jag har tänkt att hunden ska tappa intresset.. Men det måste vara rättvist och hunden måste förstå det.

Nu är det superkul att spåra, innan tyckte jag det var pest!
Mycket tid, jag menar MYCKET, läggs på att få hunden i balans INNAN spåret ens börjat. Faktiskt redan när jag kommer fram och hämtar den i bilen.
Signaler signaler..
Det som jag såg idag var en lugn samlad koncentrerad hund!!!!
Hade lagt en vanlig serpentin med näring i (och spårpulver)

Förut rusade han ut och tog en bit här och snabbt fram några steg.. och hade noll koll.
Men så missade han till 99% att det fanns en vinkeln också.. med ett steg!
Han kommer att missa fler vinklar,, även med denna träningsmetoden. Det vet jag. Jag vill bara att förutsättningarna ska bli så bra som möjligt.
Det finns hur många vägar som helst till målet, det gäller bara att hitta sin väg..

I morgon blir det ett spår igen, ska bli spännande att se hur han tänker då. Fina Indy!!

Pernilla tränar snärtar :) 

På kvällen kommer Pernilla hit och då ska vi inviga värnen.. Tanken är att rondera 6 värn.
Det gäller att ligga i nu.
Torsdag är det IPO-kurs i Skövde, sak bli grymt kul!! .. Fredag får hundarna vila.. sen är det en hel helg med mer träning.. Woppaa!!

Inga kommentarer: