söndag 11 januari 2009

Lottie !
Åh, vad det är bra att lufta sina funderingar. Tror att jag och Lottie är lika i sättet att tänka i mångt och mycket. Om inte annat får man en annan vinkling i det hela och man ser ur ett annat perspektiv och det är ju egentligen det allra bästa. Tror vi pratade nästan 1 timme idag, PG gav upp i sina försök att vara rolig på vår bekostnad när jag pratade. Jag har fått lite ny energi tack vare detta och samlat ihop mig en smula. Har kommit fram till att träningen måste bli snärtigare och mer fartfylld, framför allt skyddet. Det blir lätt segt och hundarna tappar i drift. Snabbt in på planen..gör jobbet..in i bilen men hunden!
Detta tänk känner jag igen sen jag red dressyr. Min mentor Karin, som tävlat svår fälttävlan fick rycka tag i mej när jag kommit upp några nivåer.
Två pass om dagen. Max en halvtimme (!) hade jag på mej att gå igenom programmet, och då började det bli lite avancerat med "skolor" det skulle vara FART under kontrollerade former. Aldrig tömma ur hela energin utan energin skulle vara på topp när jag skulle gå in i boxen för att vila några timmar. Sen ut igen. Tror ni hästen var sugen? Vilken förväntan han hade, här var det inte segt en minut men vilket samspel vi fick. När man har kontrollen måste man släppa lite och våga bjuda på. Vi hade roligare tillsammans men han visste precis var han hade mig, gick han över gränsen kostade det, det visste han också.
Tror att det får bli lite samma stuk med hundträningen, korta intensiva pass, särskilt när det gäller skyddet.
Jag vill ha mer SHOW !!

5 kommentarer:

Anonym sa...

ätt bruden, kommer du in med en massa energi och fokus så kommer hunden känna likadant. Har du KLART för dig vad du ska göra och en plan hur du skulle vilja arbeta så kommer det bli strålande resultat.

Korta pass korta pass tills det sitter som en smäck och SEN drar man upp en mentala konditionen på hunden.

Vi skulle kunna lära oss mkt av de som tränar ren lydnad på hög nivå...

Men som vi pratade lite om, tänka påatt ALLT sitter ihop! Lydnad/skydd och spår... för hunden gör det det.
Jakt beteende kommer alltid vara detsamma oavsett om det är att jaga apporten eller figgen eller spåra...

När du ser den lilla tråden som löper mellan dessa så kommer du se effekten av att även du leker och UTNYTTJAR sambandet mellan grenarna:-)

Men visst är det skoj när man får klura? hihi

Det är tur att man omges av alla finderare så man ständigt utvecklas.

Tack för att jag får ta del av dina tankar!

Kram klippan/puddingen från Köörven

Anonym sa...

Ps. Tänkte på det du sa igår och vips så tog vi ett steg framåt idag:-) Hubbe körde tom modprov;-)
Ds.

Cia sa...

Oj,va toppen.Men va´sa ja?

Anonym sa...

Det där med anskällningar;-) När jag började tvivla och fundera... justerade lite och som vi sa med mina placering... det blidde finemang;-)

Tusen kramar till en pärla!

Anonym sa...

Tycker det skulle vara roligt om vår egen lydnadsexpert Norman kompå plats och hälpte oss lite.Den mannen har alltid goda ideer.är hematill 16 00 idag!lottie