onsdag 4 april 2012



I går var det spårning med hundarna, tycker att jag fått en bra uppstart med spårningen och hur jag tänkt. Indy spår gick bra, lite kontroller på ett ställe annars följer han väldigt bra i spårkärnan. En vinkel gick han över lite men de andra var bra. Apporterna är burkar med kattmat för att få positiva lägganden och en stunds ro... Det tar en stund att äta och det blir en liten pust för hunden att återsamla sig till koncentration igen. Underlaget var svårt, torrt gult gräs, knappast inget grönt i alls och solen som låg på..
Mollans spår.. Ja idag fick hon ett låååångt rakt spår för jag ville titta lite på hur hon orkade hålla koncentrationen, intensiteten och hur mycket har hon fattat egentligen av detta med spårteknik? Jo då, det blev riktigt bra! Näring på olika avstånd nu.. Ibland tätt tätt..sen uppehåll och var gör hon då? Jodå.. spårar i mina fotspår.. Då vet jag att hon tänker som jag vill:) Lade ut kattmatsburkar längs spåret ifall det skulle bli ett slut lite tidigare ifall hon inte skulle orka hela vägen men det var inga bekymmer. Hon behövde ett långt spår för att blåsa ur sej energin. Inga lägganden vid burkarna utan jag vill att hon stannar upp och äter medan den andra håller i tyglarna. En speciell stund av belöning och när hon lärt sig att burkarna betyder belöning kommer hon stanna automatiskt och då kan jag lägga in läggandet. Hon är så snabb i huvet..För snabb ibland att hon inte hinner tänka i rätt ordning då måste hon få en Aha-upplevelse automatsikt, därför provar jag såhär med burkarna. Alltid positivt vid apporterna, ledarskapet att ligg är ligg i alla situationer tror jag är bra att träna vid sidan om så man inte behöver bråka om det i spåret.. Vad som är rätt för en hund är kasst på en annan- så är det och det är tjusningen med hunderiet:) Hon plöjer fram som ett värsta tryffelsvin Molly i spåret, det syntes i det torra gräset var hon gått med näsan.. ha ha!!
Pernillas hundar gick riktigt fint i spåret också.. Vi behöver däremot lära oss bättre hur vi gått ut spåret.. Det hjälper fasen inte med spårpulver alltid och inte en ritning heller.. He he!!
Nu blir det jobbe en stund sen packa ihop och åka iväg o träna Hanna och Helmer i Gate hos en Ellen Brunes.. Ska bli spännande. Hoppas jag hinner till skyddsträningen i kväll också..

Hej och hå:)

Inga kommentarer: