lördag 24 oktober 2009

Tankar..

Läste tankvärda ord i nyaste Schäferhundstidningen, skrivet av Bo Edoff. "Samarbete, hjälpa varandra och arbeta mot ett gemensamt mål är något som är nödvändigt för framåtskridande oavsett om vi talar om små föreningar och klubbar eller multinationella företag".
..."i rasklubben måste verksamheten ses som en lagidrott där laget kommer i första och enskilda prestationer värdesätts högt men kommer i andra hand." Sant!
"Stadgar ses ofta som ett nödvändigt ont men de kan ha stor betydelse för verksamhetens inriktning och framåtskridande, det handlar om att tolka stadgarna på ett för föreningen rätt sätt och se hur det kan hjälpa oss"

Varför har man regler? Hur blir det, om det finns regler..fast en del struntar i dom? Vad händer med lag-andan? Hur ska man kunna möta varandra med respekt, samarbeta, hjälpa varandra om det "pinkas"? Har inget svar!!

Alla som vill ska få vara med i lokalklubbar, självklart. Men är det så att det alltid är lokalklubbens "fel" om inte alla känner sig välkomna? Tror inte det. Jag tror att ransakning är på sin plats!!!! Är vi inte alla medlemmar i samma förening med samma ansvar till trivsel, kommunikation och skapande av goda möjligheter. Detta är mina tankar som jag har funderat mycket kring, från olika håll och kanter.
Vad skapar bra eller dåliga möjligheter? Ja, det tål att tänkas på.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det tycker jag var väldigt bra uttryckt och dina funderingar kommer väl i tiden.Det är viktigt att hjälpas åt och ha en kommunikation som leder alla framåt och ibland måste man också kunna stå tillbaka för andra för att se att nästa gång är det min tur .Missunsammhet och avundsjuka hör inte hemma i en god laganda.Stadgar är en god hjälp och de har kommit en gång för att vägleda människor rätt.Att ha respekt och tillit är också viktigta teman.Från en trött vän nu sittande i Boxholm väntande på en brakfrukost med färska ägg och frallor.Kram Lottie

Cia sa...

Tack!!
Hälsa Benny och Camilla, förstår att ni haft en helkväll med mycket flabb!!

Jeanette sa...

Ransakning är på sin plats och det gäller alla, att man tänker över sin roll och vad man egentligen förmedlar med sitt handlande.
Att tala om laganda och önska sig en god sådan är inte detsamma som att se till att göra verklighet av det! Det är vad vi alla måste tänka på!

Ingen är oskyldig, det finns bara olika grader av ansvar!
(citat en viss Salander... ;-) )

Tack för åter ett tänkvärt inlägg! :-)

Åter blir jag påmind om hur lyckligt lottad jag är! Tack! :-)

Kramar

Nettan sa...

Jag kan bara hålla med, avundsjuka mm hör inte hemma i en förening, man ska ju hjälpas åt och visa respekt för varandra. Det ni skrivit är så rätt så jag kan bara hålla med. Kram Jeanette

Anonym sa...

Jag kan oxå hålla med om vissa saker men Bo skriver oxå : Tråkigt nog har vi tex lokalklubbar som vägrar ta in nya medlemmar med många olika kryptiska ursäkter,trots att det inte finns ngra ursäkter för det. Tyvärr,får jag många signaler om detta och kan inte förstå varför en lokal klubb inte vill ha fler medlemmar,även de nya bidrar till klubbens framåtskridande på sikt. En lokal klubb får aldrig bli en familjeangälägenhet för några få med huvudsak specialintressen i verksamheten.

förstår inte heller vad detta med denna avundsjuka kommer ifrån ? Förstår inte heller vilka regler som finns eller skall finnas eller inte finns? Sen när alla har rannsakat sig själva och bett om ursäkt till de man sårat,kanske detta kan sjunka till jorden...vad vet jag?

Kicki

Cia sa...

Jaha. Tydligen ett känsligt ämne det här, med olika tycke! Kanske dax för ett medlemsmöte?