tisdag 9 oktober 2012

Träningsupplägg för Indy-päron

MollanBollan

Tänkte spåra nu på morgonen och köra en sväng lydnad efter det. I spåret är det fokus på framföringen till spåret som gäller nu ett tag. Han spårar bra Indy men med lite slarv i vinklarna.. lite nonchig kan man säga. Nu ska det va ordning och reda innan, Indy ska känna det också o få lite tryck på sig så han inte slarvar.. Då är det bra med att använda sig av rutorna.. det är vad som händer innan som är det viktiga just nu..
Lydnadsmässigt tycker jag att vi skötte oss rätt bra i måndags hos Johan :)) Han har blivit tystare Indy och nu för att öka koncentrationen ska det hända ännu mer så han blir steget högre, ännu mer alert.. Han måste vara tyst, koncentrerad och energisk.. Visade upp apporteringen för Johan och det han hade att säga om det var att, han skulle hålla lite stabilare och sitta lite närmare vid avlämnandet.. Blir nog riktigt bra apportering trodde han!! Ha!! Så nu ska vi jobba vidare på det tekniskt vid sidan om, gärna hemma i trädgården så jag inte blandar in det i den andra lydnaden.. Ingen nötning.

På torsdag åker vi till Skövde BK igen, ska bli kul!! Vi jobbar vidare med Indy i skyddet. Främst att stärka honom i bevakningarna, få bort oro och fram med mer självsäkerhet och attityd. Sist använde vi oss av "levande värn". Först tyckte han att det var lite tufft att gå in där men sen jäklar fick han ett annat skall! Han satt där med spetsade öron och tappade inte figgen en sekund! Härligt att se! Under den här tiden han fick göra den här arbetet hamnade han i flera olika fack, det var verkligen intressant att se det..   Hur han arbetade upp sig, faktiskt ganska mycket av sig själv, behövde han stöd fick han det.. Varje gång han tog ett steg uppåt så fick han belöning/bett för det ..Han får jobba i linan i detta dels så han inte går in och stöter på figgen ( han är en del i slak lina också och får korrigeringar om han inte visar respekt!) och dels så man kan dra ut Indy o ladda om ifall det behövs, detta är stärkande arbetet. Funkade superbra! Sebben och Micke är hur duktiga som helst, ett jättebra team!

Det jag tycker är bra också, det är att dom har hur mycket tips och ideer som helst.. och det är upp till oss själva om vi vill använda dom eller inte, det måste passa mig och min hund. Det finns hur många lösningar som helst, så då gör vi det på ett annat sätt bara, säger Micke. Det tycker jag är ödmjukhet och respekt! För det finns många lösningar på ett problem..
Nu i morgon ska jag beställa en ny skyddsärm.. Jag har fått klartecken ifrån "inköpsavdelningen" :))))  Snällaste PG!!

Inga kommentarer: