fredag 14 augusti 2009

Sådan mor sådan dotter!

Kräftfiske i Tidan.
Ikväll har vi varit på kräftansdag i Tidaholm, där träffade vi Kicki och Niklas bl.a. Mitt på bron stod vi och fikade och snackade och fiskade kräftor. Väldigt långt ner till vattnet var det, bara den ena buren vi hade med hade ett sååå långt snöre!
Hanna tyckte det var spännande att lyfta buren upp och ner och kolla om det smygit in någon kräfta..nej inte nu heller! Nu blev det så knasigt att Hanna slängde i både bur och snöre en gång.
-Jaha, hej då kräftburen, snöret gled iväg i strömmen men Nicke kastade skickligt sin bur över snöret så vi kunde på det viset få den tillbaka. Helt otroligt! Dagens hjälte är Nicke!!
Det påminner mej om en annan gång jag och Petter skulle fiska i en göl vi kallar "Döda pölen". Där finns magiskt stora laxar, men dom är svårfångade!!
Själv står jag på bryggan för jag väääägrar gå på det gungiga sankmarken runt gölen. Vi har fiskat en stund och jag börjar meka ihop en egen variant på bete till kastspöt med flytkula.
-Det kanske går med en sån..och en sån..och en sån gillar dom nog!! Det blev lite tungt men va´tusan.
Kastar iväg..och iväg for hela skiten rätt ut i sjön.
-Va!! Nehe..Titta kroken fastnade i bryggan, vilken röta! Bara för mej att hala in eländet med lite hjälp av håven.
-Vad gööör du? ropade Petter från andra sidan gölen.
Ja, vad skulle jag säga?
Petter var väldigt tacksam att vi var där helt själva kan jag säga. Han är lite mer sofistikerad med flugfiskespö och grejer jag inte begriper mej på.

2 kommentarer:

Winter och Umza sa...

:) Fiskar fiskespö kanske?

Blev det några kräftor förresten idag?

Cia sa...

Jo det blev det faktiskt. Hanna vann 1 kg. på lotteri!