söndag 18 november 2012

En helg med bara hund.. såå kul!!

Ett jättetack till Sebben som slet med oss hela lördagen!!






Ja då var helgen till ändå, det har varit full fart och jättekul!! Fredagen ägnades åt att packa och fixa för vi skulle bege oss tidigt på lördag morgon till Skövde BK. Vi skulle vara testekipage på en M5 utbildning, det vill säga till dom som skulle utbilda sig till testledare..
Kan säga att jag var vääldigt nyfiken på hur det skulle se ut denna gången.. Indys MH var ju väldigt bra..
 Jo då, han talade om att han fanns på plats.. -Är det någon som vill nått?-attityden kom fram.. -Jag är med på ALLT!! -Kom igen ... veklingar!! Fick lite instruktioner från Micke att jag skulle strula lite under testet, typ tappa hunden o så.. men jag kunde inte med det!! Det skulle komma igång en diskussion om vad man skulle göra då, om det blev fel eller så.. Men hon som skulle vara min testledare var såå nervös så jag kände det som att jag bara skulle förstöra för henne..
Indy skötte sig bra.. det var ju hans dag om man säger så.. Han fick skälla HUR mycket han ville och harregud va han skällde!!
Jag o testledaren kunde inte kasta till varandra så klart utan vi fick göra om hela tiden.. Phu!! Lilla jakten sprang han som en dåre andra gången.. efter det passivitet i 3 minuter är ju inte han grej.. (my goood!) Dumpen blev han ju arg på som flög upp i nyllet på honom.. Ett rejält skall och fram.. på avreaktionen fick den ett bett i benet ;)) Percis som förra gången.. Skramlet var inte intressant ens.. Fick sätta mig på huk framför o då hoppade han upp på det och slickade mig i ansiktet.. urk! Spökena hade han koll på.. Framför mig hela tiden och jobbad mot båda fint.. Han kände inte när jag släppte kopplet utan stod kvar.. Fick gå fram till mitten och då minsann kom han på.. -Aha! Prang fram o hoppade upp på spöke 1. jag tog av mössan som han då snodde och skulle skaka livet av.. jaha!! Ja just det.. Avståndsleken var nästan enligt skolboken.. Fram direkt, kampade och kom tillbaka för mer kamp.. sicken kille!!
Heller inga problem med skotten.. Jag fick ju gömma kamptrasan innanför jackan på det passiva skotten och det var ju inget bra egentligen.. Ja kul var det att få gå detta en gång till..

Vi körde en del skydd också.. Bevakningar i expanderlina och i levande värn för Indy, vi tittar ut olika modeller för att stärka honom, det går framåt..
Mollan fick lite bettövningar i trasan, hon har ju gått max 10 gånger innan. Hon tycker att det är riktigt kul det här..
Sen har vi kört lydnad också, tänk vad man hinner med.. men var rejält mosig på kvällen.. Kröp in i bastun för o värma mig efter att ha ätit gott.. Somnade som en gris o hundarna med!!

Söndag var det spår med Johan och ett glatt gäng ute i Tenhult på fälten.. Kul att följa alla ekipagen o se utvecklingen sen förra gången.. Mycket mycket tänkvärda saker.. Går man jämte o lyssnar så blir jag såå grymt imponerad..
Att redan långt innan veta hur hunden kommer att ta vinkeln!! Ja det säger en del till mig åtminstone..
Innan vi åkte hem gick Johan ett spår med sin hund.. Vi klafsade med i geggan och man blir ju så impad av detta ekipage.. Riktigt härligt att se..
Nu har vi anmält oss till en spårkurs i maj för Johan.. Längtar redan kan jag säga..

Ja sen när jag kom hem så blev det att packa om o åka till ridhuset med Hanna o Helmer.. Om jag inte fruset innan så gjorde jag det definitivt då.. Sen blev det mys framför TV hela kvällen..

Inga kommentarer: