fredag 24 augusti 2012

Spårat och kommit på en sak..

Favvo-bilen.. En Duett :) Denna skumpar vi runt i när vi ska dra på skogspromenad..

Har fasen inte spårat på länge men nu så for jag iväg i morse med hundarna.. Här skulle spåras minsann!!
Liggtid ca 30 minuter.. Mollys rakt med en svag höger sväng i slutet och slutet en 5 meter in i skogen. Valde slutet en bit in i skogen då hon sista spåret reagerade på att vi kom i närheten på skogen.. det var lite mysko!
Indys var 5 vinklar och en apport, fick ett bra tips som jag använde i vinkelarbetet med stegen som jag testade.. Nu har jag nog kommit på varför han slarvar i vinklarna ibland.. annars är han ju hur bra som helst att spåra med.. Det är farten!!! Indy släppte jag inte på förrän han var koncentrerad och lugn.. Gick ut lite snabbt men kom in i en lugnt och metodiskt nosarbete.. Jag skulle faktiskt kalla det harmoni.. Första vinkeln var helt perfekt!! Sen berömde jag honom lite lätt med lugn röst.. Jaha, då ökade han farten direkt och sen blev det lite ofokuserat med lite slarv. Nästa gång ska jag INTE gå in och störa honom utan han får jobba på självständigt så får vi se efter ett par gånger om det blir någon skillnad.. Hoppas det:) Alltid kul att fundera i allfall..
Mollans var verkligen fint med tanke på hur lite och att det var länge sedan vi spårade.. Gick också fint och metodiskt med en intensiv näsa.. Henne måste man berömma så hon vet att det är så har jag tänkt hon ska jobba.. Inga bekymmer med att ta slutet i skogen, bra att kolla av såna är saker. Bara det att man ska komma ihåg det hela :) Är ganska bra på att skriva ner vad jag gjort med hundarna men också att jag bara brain-stormar.. Det kan bli några sidor ibland, ha ha!! .. Nått kan heta Tankar om spåret.. eller Tankar om skyddet.. Många gånger är det detaljer som avgör hur det blir i sista änden. Hela tiden dyker det upp nya saker man kan ta till sig o det är sååå kul!!

Inga kommentarer: