måndag 28 januari 2013

Apportering- Djävulens påfund!



Svårt att få snygga apporteringar alltså! Indy har bra fart ut, gripande, bra fart in.. sätter sig liiiite för långt ifrån.. två tugg på apporten.. aj aj!! Lämnar av snyggt och prydligt.. Jag vill ha tätare position framför och skippa de två tuggen.. Recept på det kom från Johan som vi provar nu.. Två olika moment på det.. I det ena momentet använder vi jakt och i det andra ehhh.. inte jakt! Han älskar sin apport i allafall, det är ju gött det.. Indy alltså..


I morgon är det träning i Nossebro, ska bli så kul!!
(Nu TROR vi att vi kan vägen dit, eller Pernilla då! ha ha!)
Har tänkt att vi ska fortsätta med övningen vi körde sist.
Det som ligger i fokus är att det ska vara stärkande arbete.. Jag vill stärka min hund. Jag vill att han ska känna att jag tycker han är duktig! Jag vill att han ska känna att VI är teamet!
Vi ska inte motarbeta varandra!

I och med att vi har en gammal konflikt som ligger i botten i skyddsarbetet blir han osäker när jag ansluter.. Då belastar han figuranten (här har jag innan fått korrigera med rösten, vilket har skapat ännu större förvirring och frustration för honom och ökat belastningen från två håll vilket inte varit rätt för honom!) .. Jag vill poängtera att det inte var rätt för honom men för en annan hund kanske det var rätt!!
Vad som passar en hund passar inte en annan, men det gäller att kunna se och lära sig vad som passar!

Tror inte att detta går att få bort helt men jag vill jobba på det, jag vill ha en ännu bättre relation med min hund. Jag vill kunna läsa min hund bättre.. Jag vill kunna läsa av nyanser.. Lära mig invänta exakt rätt ögonblick, snart snart är han rätt!!.. Få känslan!!! Jag vill jag vill!!

Därför .. är det såå intressant med hundträning!!
Alla är vi olika individer, hundar som människor - Det är ju det som är så kul!
Man lär sig alltid något nytt, sen kanske jag inte tycker att det var bra, men det är ju en annan sak :)
Eller också var det sketa-bra!! Tjollahopp!!





Inga kommentarer: